Motion till Kyrkomötet
Begravningsverksamheten i kyrkans information

Mot 2005:30

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra till Kyrkostyrelsen att i samband med kommande informationssatsningar uppmärksamma information om Svenska kyrkans uppdrag kring begravningsverksamheten.

Motivering

Svenska kyrkan har under de senaste åren genomfört flera informationskampanjer gentemot allmänheten. Ett område som har saknats är information om Svenska kyrkans ansvar för begravningsverksamheten och därmed sammanhängande frågor.

Begravningsverksamheten tas i Mål och rambudget upp som en av de framtida utmaningarna för Kyrkostyrelsen i framtiden. Där betonas att intrycket av kyrkan i stort och relationen till kyrkan påverkas för många av hur kyrkan fullgör sitt ansvar för begravningsverksamheten. I skrivelsen föreslås att nationell nivå tar ett mer aktivt ansvar för att tydliggöra Svenska kyrkan i detta sammanhang.

Begravningsfrågorna behandlas också inom ramen för Biskopsmötet, inför ett kommande biskopsbrev kring de pastorala frågorna kring begravning.

Informationsbehovet är stort, både bland tillhöriga och allmänheten. Frågorna spänner över ett stort fält, från olika begravningsceremonier till förhållandet mellan kyrkoavgift och begravningsavgift. Inte minst kommer frågor kring Svenska kyrkans specifika roll i begravningsverksamheten. Redan i förarbetena till propositionen om begravningsverksamheten efter relationsändringen betonades behovet av information till allmänheten. Sådan information behöver återkomma fortlöpande.

I samband med planeringen av kommande informationssatsningar från nationell nivå bör detta område också finnas med. Man bör visa begravningsverksamheten som en del av Svenska kyrkans verksamhet och uppdrag. Informationssatsningen bör genomföras så att det blir lätt för stift, församlingar och samfälligheter att haka på och kunna ge regional och lokal information om Svenska kyrkan och begravningsverksamheten. Informationsansvaret för helheten kan dock inte läggas helt på lokal nivå, utan initiativet och grundkonceptet till informationssatsningen bör utgå från nationell nivå.

Lidköping m.fl. orter den 14 juli 2005

Tomas Forsner Gunnar Prytz Gudrun Carlsson